Ajankohtaista

Uutisia myynnin, johtamisen ja kehittämisen maailmasta

Syksyn Kick-Off - oletko Sytyttäjä vai Sammuttaja?

Kirjoitin muutama vuosi sitten artikkelin myynnin kick-offeista, vinkkeineen siitä, miten niistä saisi enemmän irti.

Nyt on aika katsoa aihetta aivan tuorein silmin:

Mitä jos...

  • Syksyn kick-off on ensimmäinen kerta 18 kuukauteen, kun tiimisi tapaa fyysisesti?
  • Porukassa on henkilöitä, jotka nyt ensimmäistä kertaa tapaavat kollegoitaan kasvotusten?
  • Jotkut heistä nyt tapaavat esihenkilöään, sinua, ensimmäistä kertaa f2f?
  • Asiakkaissa on tapahtunut paljon muutoksia reilun vuoden aikana?
Pistää vähän miettimään - ja niin kannattaakin! Tässä sinulle KORONA-EDITOITUNA tuoreet vinkit.

Joko suunnittelet syksyn kick-offia, jossa lomien jälkeen on taas tarkoitus saada kerrottua tiimillesi miten Q1 ja Q2 ja 1H meni, sekä toivon mukaan luotua hieman hyvää henkeä loppuvuodelle?

Et ole yksin. Etkä ole ainoa, joka ajattelee, että näinhän ne kick-offit menevät. Vanhan kaavan mukaan. Esityksiä, esityksiä, esityksiä. Miten meni Norjassa alkuvuonna? Entäs miten Kuopion uuden konttorin ensiaskeleet? Raportti toisensa perään. Kukaan ei kysy miksi näin tehdään. Kenelläkään ei ole kommentteja tai kysymyksiä. Sitten illalla joku kiva jippo, sauna, ruokailu + illanviettoa. No onneksi ilta sentään sytytti väkeä.

Lopeta ajan, rahan ja tiimisi aivokapasiteetin haaskaaminen tällaiseen. Jos toimit näin, olet sammuttaja.

Itse olen nukkunut muutaman kick-offin läpi, varmasti olet sinäkin -  ja onhan se aika tuskaista. Tässä vuosien aikana kasaamani ajatukset hyvästä kick-offista. Mieti näitä ja omia parhaita kokemuksiasi, niin sinunkin kick-offisi sytyttää porukkasi ennen näkemättömään suoritukseen!

  • Katse eteenpäin, ei taaksepäinLaita kaikki Q1, Q2 ym presentaatiot porukoille etukäteen luettaviksi, jos lainkaan. Kick-offissa käsitellään ainoastaan niihin liittyvät kysymykset ja kommentit lyhyesti. Korona-edit: Nyt kannattaa ainakin varautua käsittelemään korona-ajan juttuja, tai ainakin antaa ihmisille mahdollisuus puhua niistä. Varmista mielellään etukäteen jokaisen osalta, että ovat ok tilanteen kanssa. Kun menneet on käsitelty, voidaan mennä eteenpäin.
  • Karsi agendaa kovalla kädelläTyypillisesti agenda paisuu paisumistaan, mitä lähemmäs kick-offia tullaan. Lopulta tärkeillekin aiheille jää ehkä 30 minuuttia - ja mikään ei muutu. Vastusta tätä kaikin voimin. Mieti, mitkä ovat 1-3 kriittisintä asiaa loppuvuodelle, joiden taakse haluat porukan täysillä. Pysy näissä. Korona-edit: Riski on nyt vielä suurempi kuin ennen, että agendalle on tunkemassa liikaa aiheita. Lisäksi agendaa laatiessa kannattaa miettiä koronavuoden aikana saatuja kokemuksia myynnissä. Mikä on toiminut, mikä ei? Olemmeko pystyneet luomaan arvoa asiakkaille etämyynnissä? Miltä tulevaisuus tulee näyttämään juuri meidän asiakastyössä - tulemmeko tapaamaan asiakkaita kasvotusten, etänä vai sekä että jossakin suhteessa? Mitkä ovat tämän seuraukset?
  • Fokusta toimeenpanoon ja seurantaan, ei suunnitteluunJos haluat aikaansaada toimeenpanoa ja vastuullisuutta, sinun on annettava ihmisille mahdollisuus miettiä niitä. Heidän on samalla paras itse luoda aiheisiin sopivat seurannan mallit.
  • Lopeta puheetYleensä kick-offit menevät niin, että muutamat ihmiset puhuvat (edestä) ja muut kuuntelevat. Mikään ei sammuta yhtä pahasti kuin tylsät puheet ja kalvotulvat. Muista, että sinulla on huoneessa X kpl henkilöitä, joiden aivokapasiteetti on ihan tyhjäkäynnillä ellet osallista heitä. Korona-edit: Voin helposti kuvitella, että porukka on aika innoissaan, kun jälleen tavataan. Sitä suuremmalla syyllä, aktivoi heitä mahdollisimman paljon oman tekemisensä ympäriltä.
  • Laita infot intraan, satsaa kick-offissa sitouttamiseen ja voimaannuttamiseenPuheenvuorot kaikilla funktioilla ja sitten vähän kjuuäneitä. Jep. Ei toimi. Katso yllä. Aktivoi ihmiset!
  • Ulkoinen fokusUseimmissa kick-offeissa puhutaan eniten omista sisäisistä asioista. Mielestäni pitäisi antaa huomattavasti enemmän aikaa ulkoisten asioiden pohtimiseen. Mitä tapahtuu markkinoilla? Mitä meidän asiakkaat sanovat? Mitkä trendit nousevat ja mitkä ovat niiden vaikutukset asiakkaisiin ja meihin? Mitä tästä seuraa? Korona-edit: Tämän asian kanssa kannattaa nyt olla tarkkana. Ehkä on annettava enemmän aikaa sisäisille asioille, varsinkin jos on ollut paljon muutoksia ja ongelmia. Varmista kuitenkin, että asiakkaille ja asiakastyölle jää riittävästi aikaa.
  • Fokus ongelmista mahdollisuuksiinMonen pomon herkkua ovat kick-offissa järjestettävät "ongelmanratkaisuaivoriihet". Mietitään oikein porukalla miten huonosti menee, jolloin varmasti saadaan kaikkien siipi maahan. Mitä jos sen sijaan katsoisi mahdollisuuksia ja miten niitä saisi toteutettua? Ehkä muutama ongalmakin poistuisi samalla. Korona-edit: Huomioiden yllä olevan ensimmäisen bulletin.
  • Lisää oppimistaUseimmista kick-offeista puuttuu oppimiskomponentti kokonaan. Miksi porukalta evätään mahdollisuus kokea oivaltamisen riemu yhdessä? Mitkä ovat ne asiat, jotka ajaisivat liiketoimintaamme eteenpäin, mikäli kaikki ymmärtäisivät niitä paremmin? Luo tämän ympärille muutamia helppoja harjoituksia, jotka aktivoivat ihmisiä keskustelemaan ja itse hakemaan toimeenpanon emmeet. Sitoutuminen tulee kaupan päälle ihan itsestään. 
    Korona-edit: tähän aiheeseen (oppimiseen) panostaisin isosti. Yllä on mainittuna useita aiheita, joiden ympäriltä ihmisiä voi oivalluttaa makeasti. 

Jos kick-offin omistajana haluat aikaansaada fokusta, linjautumista, vastuunottoa ja toimeenpanoa, niin mieti koko ajan suunnitellessasi sisältöä: Sytyttääkö vai Sammuttaako? Osallistaako vai pakottaako? Ja toimi sen mukaan. Hyvä tulee ja porukat kiittävät, "paras kick-off ikinä". Korona-edit: Vaikka juuri nyt näyttää siltä, että voinet järjestää kick-offin fyysisenä tapaamisena elo-syyskuussa, on kuitenkin varauduttava siihen, että se on pidettävä etänä. Pahimmassa tapauksessa tämä varmistuu vasta päiviä ennen kick-offin alkamista. Tästä syystä kannattaa kick-off suunnitella niin, että sen pystyy viemään läpi sekä f2f että etänä, tilanteen mukaan.

Olemme 20 vuoden kokemuksella kick-offien sisältöammattilaisia - ota yhteyttä, niin viritetään sinunkin tilaisuus huippukuntoon!

Joel Falcken